O naší škole
Jaká jsme škola?

Jsme malotřídní škola rodinného charakteru
Základní škola Slaná má tři třídy s pěti postupnými ročníky prvního stupně. Děti z různých ročníků se učí společně, což podporuje vzájemnou pomoc, respekt a přirozené učení mezi vrstevníky. Naším cílem je vytvářet pro děti bezpečné, vlídné a ohleduplné prostředí rodinného charakteru. Věříme, že škola má být místem, kde se děti cítí dobře, mají důvěru v dospělé a mohou růst svým vlastním tempem.
Dlouhodobě podporujeme děti se specifickými poruchami učení a chování. Snažíme se, aby se všechny děti – bez ohledu na své potřeby – cítily přijímané a měly možnost rozvíjet svůj potenciál. Už od raného věku se v naší škole učí přijímat odlišnosti jako běžnou součást života a vnímat, že každý může být v něčem silný a v něčem potřebovat pomoc – a že obojí je v pořádku. Tak vzniká prostředí, kde se nikdo nemusí stydět za to, kým je.
Náš pedagogický kolektiv je plně kvalifikovaný a má odborné zázemí pro práci se všemi dětmi, včetně těch, které potřebují více podpory, pro takové ve škole působí osobní asistenti a asistenti pedagoga. Součástí našeho zaměření je mimo jiné péče o správnou výslovnost a jazykový rozvoj dětí.
Součástí školy je školní družina, která nabízí dětem podnětný prostor pro odpočinek, hru i další rozvoj po vyučování. Jejím cílem je navázat na školní vzdělávání volnějším tempem a podporovat děti nejen v tvořivosti a spolupráci, ale i v budování zdravých návyků a mezilidských vztahů.
Školní jídelna s vlastní kuchyní nabízí pestrý a vyvážený jídelníček, který podporuje zdravé stravovací návyky dětí. Společné stolování vnímáme jako důležitou součást školního dne, která posiluje pocit sounáležitosti a přispívá k přátelské atmosféře školy.
Zapojujeme se do školních i krajských projektů a aktivně spolupracujeme s obcí i zájmovými organizacemi v okolí, abychom dětem mohli nabídnout pestré a smysluplné zážitky, které propojují školu s reálným životem.
Naši školu navštěvují nejen děti ze Slané, ale také z okolních částí obce – Bořkova, Nedvězí a Hořenska – a dojíždějí k nám i žáci ze Semil, Tuhaně nebo Lomnice nad Popelkou. Každodenní dojíždění do školy usnadňuje autobusová zastávka přímo u školy.
Vybavení školy
Materiální vybavení
Naše škola je moderně vybavená. Ve třídách využíváme interaktivní tabule, počítače i speciální výukové programy, které výuku oživují a podporují zvídavost žáků. Průběžně doplňujeme učebnice, pomůcky i výukový software, aby děti měly přístup k aktuálním informacím a mohly se vzdělávat zajímavým a smysluplným způsobem. Přímo v budově školy se nachází i místní knihovna, volně přístupná pro všechny žáky, kteří si chtějí číst nebo najít něco navíc k tématu, které je během výuky zaujalo.
Modernizace školy je podporována zapojením (nejen) do projektů EU, díky nimž máme možnost rozvíjet digitální kompetence dětí i pedagogů, posilovat kvalitu výuky a zajišťovat odpovídající technické zázemí pro současné potřeby vzdělávání.
Prostorové uspořádání
Škola se skládá z hlavní budovy, budovy školky s jídelnou a dětskou zahradou, a venkovního areálu s hřišti a školní zahradou. Tělesná výchova v zimních měsících probíhá na sále nedalekého kulturního domu, který je nově zrekonstruovaný a splňuje hygienické podmínky pro sportovní aktivity dětí. Pro venkovní pohyb máme dvě hřiště: velké (např. pro fotbal) a menší s umělým povrchem (např. pro volejbal, nohejbal a další hry). Nejmladší děti mají k dispozici herní prvky a dřevěné prolézačky. Za hezkého počasí využíváme školní zahradu nejen k odpočinku, ale také k výuce pod širým nebem.
Naše škola není bezbariérová, ale v případě potřeby je možné vzdělávání umožnit i žákovi na vozíku, pokud má zajištěného asistenta a schodolez.
Technické zázemí
Jednou z priorit školy – jak ve výuce, tak v běžném každodenním provozu – je aktivní využívání informačních a komunikačních technologií. Tomu odpovídá i vybavenost školy. Ve třech třídách je umístěno celkem 15 počítačů, které slouží přímo při výuce. Počítače jsou propojeny do školní sítě, která umožňuje sdílení materiálů mezi žáky a učitelkami, připojení k internetu, vzdálený tisk i zálohování dat. Každá třída je vybavena interaktivní tabulí, ve sborovně je k dispozici kopírka a pracovní počítač. Učitelky mohou využívat bezdrátovou školní síť i pracovní netbooky To vše umožňuje větší flexibilitu při přípravě i realizaci výuky.
Hygienické podmínky
Dětem je po celý školní den zajištěn pitný režim; mají k dispozici várnici s nápoji a v rámci školních programů si mohou zakoupit také dotované mléko, cereální výživu nebo džus. K odpočinku slouží školní družina. Využíváme také školní zahradu s altánkem, na které nechybí herní prvky a dřevěné prolézačky, které využívají nejen žáci družiny, ale i děti z mateřské školy. Věříme, že škola má být místem, kde je dítě nejen aktivní a zvídavé, ale také spokojené, odpočinuté a v rovnováze. Proto dbáme na to, aby se děti cítily dobře nejen při výuce, ale i během přestávek, oběda a odpoledního pobytu – protože právě tehdy vznikají přátelství, zážitky a prostor pro rozvoj, který není měřitelný známkou.
Náš tým
Pedagogický sbor základní školy tvoří kvalifikované učitelky, vychovatelky, asistentky pedagoga i speciální pedagožky, které spolu úzce spolupracují. Každé dítě u nás dostává podporu podle svých potřeb.

Mgr. Miluše Nedvědová
ředitelka školy a výchovný poradce

Mgr. Ivana Goddefroy
zástupkyně ředitelky, speciální pedagog a třídní učitelka 3. ročníku

Mgr. Ema Koťátková
učitelka ZŠ, metodik prevence
a třídní učitelka 1. a 2. ročníku

Barbora Řeháková
učitelka ZŠ, třídní učitelka 4. a 5. ročníku

Mgr. Jitka Kvardová
asistentka pedagoga a školní asistentka

Miroslava Peterová
asistentka pedagoga a vychovatelka ŠD

Petra Franková
školní asistentka a vychovatelka ŠD

Jana Todeková
asistentka pedagoga
Historie školy
První zmínkou o vyučování v obcích nalezneme v místních kronikách z roku 1780, kde se připomíná jakýsi Kliment ze Stružince, který sice nebyl zkušeným učitelem, ale v zimních měsících zde vyučoval. Školní budovu obec neměla, vyučování probíhalo po domech ve světnicích. Výuka takto probíhala až do roku 1811.
Od roku 1811 do roku 1875 se učilo převážně v kovárně pana Jíny. V této době byla zakoupena dřevěná škola, která měla již dvě světnice. Podmínky pro učení byly stále velmi špatné. V jedné místnosti se na ploše třicet metrů čtverečních tísnilo přes sto dětí, druhá místnost velká dvanáct metrů čtverečných sloužila místnímu učiteli. Z těchto důvodů bylo rozhodnuto o výstavbě nové školní budovy, jak o tom svědčí zápisy v kronice.

1. srpna 1886 proběhlo zadání stavby panu Petru Kramářovi, staviteli ze Semil, rozpočet činil 11 898 zlatých 31 krejcarů. Za pouhých 18 dní byly zahájeny zemní práce a za 14 měsíců – 9. října 1887 byla nová budova školy slavnostně otevřena. Budova stojí dodnes a za dobu svého trvání prošla mnohými úpravami. K největším patřila přestavba sociálního zařízení v 50. letech, v roce 1968 zavedení vodovodu a v roce 1976-78 výměna oken, rekonstrukce elektroinstalace a příprava na elektrické vytápění. Poslední větší opravy se škola dočkala v roce 2000, kdy byla přebudována tělocvična, šatna, položena nová střešní krytina, opraveno sociální zařízení a vybudováno nové plynové topení.
Za více jak 100 let se ve škole vystřídalo mnoho učitelů. Někteří zde působili jen krátce, jiní mnoho let. Mezi ty, kteří zde působili delší dobu patří: František Sladký z Kasejovic, Antonín Kudrna z Blatné, Růžena Kudrnová, roz. Hlaváčková z Lomnice Nad Popelkou. Od roku 1900 do této skupiny patří Hynek Machytka, Jan Kmínek, Barunka Bracháčková. Nejdéle zde však učila paní Věra Hejduková (34 let) do roku 1992.
Výstavba mateřské školy s jídelnou pro základní školu začala koncem června 1978. Všechny práce "spodní stavby", tj. základy, betony podlah, spodní kanalizace a vodovody byly provedeny svépomocí. Celkem bylo odpracováno 10 000 brigádnických hodin.
Dne 7. září 1981 byla MŠ slavnostně otevřena. Od samého počátku až do sloučení školy a školky do jednoho právního subjektu zde pracovala jako ředitelka paní Hana Malá, v kuchyni byla paní Jana Jiřištová a školnice Vladimíra Bílková.