Školní poradenské pracoviště

Co je to ŠPP?

Školní poradenské pracoviště (dále jen "ŠPP") poskytuje bezplatně poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům, aby bylo ve škole zajištěno přátelské a bezpečné klima pro kvalitní vzdělávání.

Podmínkou pro poskytnutí školní poradenské služby nezletilému žákovi je informovaný souhlas jeho zákonných zástupců. Souhlas zákonného zástupce není třeba v případech, kdy je ohroženo duševní nebo tělesné zdraví žáka nebo osob v jeho okolí a v případech, kdy soud požádá o psychologické vyšetření žáka.

Informace a důvěrná data o žácích a jejich rodičích, která se poradenští pracovníci školy dozvědí v souvislosti s výkonem své poradenské činnosti, jsou ochraňovány v souladu se zákonem č. 101/2000Sb. , o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

ŠPP dodržuje etický kodex pracovníka v poradenských službách.

Cílem služeb ŠPP je nejen poradenství, ale i včasná diagnostika a intervence v oblastech:

  • rizikové chování (předcházení školní neúspěšnosti, šikana, agresivní chování, výchovné problémy, sociální vlivy, závislosti)
  • zkvalitnění a organizace péče o žáky s podpůrnými opatřeními
  • rozvoj nadaných žáků
  • včasná intervence při řešení aktuálních problémů u jednotlivých žáků
  • řešení vztahů v kolektivu třídy
  • jiné problémy ve výchově a vzdělávání
  • ŠPP zajištuje metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických aspektů do vzdělávacích programů
  • zlepšení komunikace a spolupráce mezi školou a rodinou
  • Zajišťuje koordinaci poskytovaných služeb dalšími odborníky a subjekty (PPP, SPC, SVP)

ŠPP je upraveno zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, dále vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů a vyhláškou č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.

S čím se můžete na ŠPP obracet?

Myslím, že má mé dítě speciální potřeby v určité oblasti (nezralost, nadání, vývojové odlišnosti).

Potřebujeme pomoci sledovat a vyhodnotit podpůrná opatření, které dítě využívá ve škole.

Zdá se nám, že se dítěti ve škole nedaří a trpí tím.

Dítě potřebuje pomoc se začleněním do kolektivu.

Moje dítě má konflikty se spolužáky, nezvládá dodržovat pravidla školy.

Moje dítě se bojí chodit do školy, stěžuje si, že mu děti ubližují.

Mám určité obavy či otázky k vývoji dítěte a potřebuji se poradit.

Potřebuji poradit, na jaké další odborníky se s našimi potížemi obrátit.

Třídní učitelé

Co zajišťují třídní učitelé?

  • Zajišťují základní informace o řešení problémů ve výchově a vzdělávání
  • Připravují plány pedagogické podpory a individuální vzdělávací plány žáků
  • Spolupracují s asistentem pedagoga
  • Realizují podpůrná opatření žákům se speciálními vzdělávacími potřebami
  • Poskytují podporu nadaným žákům
  • Podílí se na bezpečném a přátelském klimatu třídy

Konzultační hodiny

  • Mgr. Ema Koťátková: dle předchozí dohody
  • Mgr. Ivana Goddefroy: pondělí 13:00 - 15:00
  • Barbora Řeháková: dle předchozí dohody

Mgr. Ema Koťátková

1. a 2. ročník

Mgr. Ivana Goddefroy

3. ročník

Barbora Řeháková

4. a 5. ročník

Výchovný poradce

Co zajišťuje výchovný poradce?

  • Koordinuje plány pedagogické podpory a individuální vzdělávací plány žáků
  • Upravuje podmínky pro vzdělávání žáků s podpůrnými opatřeními a žáků nadaných
  • Zprostředkovává pomoc zákonným zástupcům v pedagogicko-psychologické poradně nebo ve speciálně pedagogickém centru
  • Poskytuje konzultace zákonným zástupcům při řešení problémů ve výchově a vzdělávání
  • Řeší připravenost žáků k plnění povinné školní docházky do 1. ročníku ZŠ

Konzultační hodiny

  • v úterý od 14:00 do 15:00 hodin po předchozí domluvě
  • ostatní dny pouze po předchozí domluvě

Mgr. Miluše Nedvědová

ředitelka školy a výchovný poradce

Metodik prevence

Co zajišťuje metodik prevence?

  • Zajišťuje pomoc zákonným zástupcům žáků při řešení rizikového chování jako je záškoláctví, závislost na počítačích, sociálních sítích a mobilech počítačových hrách, internetu
  • Vypracovává minimální preventivní program

Konzultační hodiny

  • dle předchozí dohody

Mgr. Ema Koťátková

metodik prevence

Školní speciální pedagog

Co zajišťuje školní speciální pedagog?

  • Koordinuje speciálně-pedagogické poradenství ve škole a podmínky pro vzdělávání žáků s potřebou podpůrných opatření a žáků nadaných
  • Podílí se a koordinuje plány pedagogické podpory a individuální vzdělávací plány žáků (dopomoc třídním učitelům)
  • Zprostředkovává pomoc zákonným zástupcům v pedagogicko-psychologické poradně nebo ve speciálně pedagogickém centru
  • Zajišťuje pomoc zákonným zástupcům při řešení problémů ve výchově a vzdělávání
  • Provádí speciálně pedagogickou diagnostiku vzdělávacích potřeb žáka
  • Věnuje se dlouhodobé i krátkodobé individuální či skupinové speciálně pedagogické péči
  • Podílí se na tvorbě preventivních programů pro žáky
  • Sleduje připravenost dětí k plnění povinné školní docházky v 1. ročníku základní školy a koordinuje činnost s mateřskou školkou

Konzultační hodiny

  • pondělí od 13:00 do 15:00 hodin
  • ostatní dny po předchozí domluvě

Mgr. Ivana Goddefroy

speciální pedagog

Poradenská zařízení v Libereckém kraji

Pedagogicko-psychologické poradny

Speciálně pedagogická centra

Střediska výchovné péče